تاريخ : دوشنبه بیست و سوم مرداد 1391 | 23:32 | نویسنده : مهدی فاریابی

مثل همه  مصاحبه ها اول یک بیوگرافی از خودتون برامون شرح بدین؟

معمار و مدرس هستم. در زمینه ی طراحی و معماری و اسکیس کتابهای زیادی تالیف کردم که تونستم یه خط فکری در این زمینه ایجاد کنم و در اکثر دانشگاهها از روی کتابهام به عنوان مرجع استفاده میکنن و از این بابت خیلی خوشحالم که تونستم این کار رو ربرای دانشجوها انجام بدم و در دانشگاههای مختلف سمینار میذارم که بتونم این خط فکری رو توی دانشگاهها گسترش بدم.

معمار شدن آرزوی دوران کودکی شما بوده؟

نه! خیلی تصادفی بود.

یعنی موقع انتخاب رشته بدون هیچ زمینه فکری و کاملا تصادفی این رشته رو انتخاب کردین؟ و الان راضی هستین؟

بله بله!  و انتخابم کاملا درست بوده و اگر غیر از این بود هرگز اینقدر موفق نمیشدم. و اگر قرار باشه دوباره انتخاب  کنم دوباره معماری رو انتخاب میکنم چون رشته ایه که زندگیمو تغییر داده ! شکل گرفتم باهاش و فقط معماری این پتانسیل رو داره ! فکر نمیکنم بقیه رشته ها اینقدر انعطاف پذیر باشن که بتونن زندگی فرد رو تحت تاثیر قرار بدن تا این حد! این برام خیلی جالبه!

در دوران دانشجوییم روزانه ۲۰ ساعت تمرین میکردم و چیزایی رو که یاد گرفتم رو الان ارائه میدم ، خیلی هم تدریس برام دلچسبه! و دوسش دارم!

چطور شد که به اینجا رسیدین؟

 ترم ۴ یا ۵ بودم ،توی دانشگاه نمایشگاه زده بودم، فامیل یکی از کارفرماها کارامو دید و ازم خواست که پروژه ای رو که چندتا مشاور نتونسته بودن طراحی کنن رو روش کار کنم، من چند تا اتود زدم و کارفرما پسندید و دیگه شروع شد

اگر معمار نمیشدید دوست داشتید الان شغلتون چی بود؟

فکر کردش هم برام سخته! ولی حتما تو رشته های هنری بوده چون ذهنم به غیر از هنر کار نمیکنه!مثل موسیقی و کارگردانی که بهم خط فکری دادند، پدرم نقاش طرح قالی و فرش بوده.( البته استاد خوانندگی و نوازندگی هم میکنن)

ساعتهای بالایی که تمرین میکردید باعث نمیشد از خوندن بقیه ی درسها عقب بمونید؟

من تمام درسها رو میاوردم تو این فیلد، اگر روستا داشتیم به شکل اسکیس و طراحی انجامش میدادم.. همه ی درسها مهم هستن ، تو تمام درسها باید دیدت رو بدست بیاری ، متاسفانه بچه ها خیلی تئوری میبینن، نگاه کردن به درسهای مختلف رو اونقدر غنی و قوی نمیبینن!

نقاشی هاتون همه ممعماری محور هستن یا با موضوع آزاد هم نقاشی میکنید؟

یه سری هاشون بی ربط با معماری نیستن مثل کمپوزیسیون هایی که با معناست ولی یه تعدادی کاملا حسی هستن ، اکسپرسیونیسم انتزاعی که پرتاب رنگ هست یعنی جسم و روحت رو پرتاب میکنی روی بوم، هرچه بادا باد!

فیلم و کارگردانهای مورد علاقتون رو نام میبرید؟

کارای هیچکاک و فرانسیس فورد کاپلو رو دوست دارم، فیلمهای قدیم سینمای جهان که  مفهوم خاصی رو دنبال میکنه!

این فیلمها میتونه رو معماری تاثیر بذاره؟

شناخت موضوع و شناخت فضا و درک موضوعات میتونه کمک کننده باشه،و تو خلاقیت خیلی موثره!

سبک خاصی رو تو معماری دنبال میکنید؟

سبکم توی دوره های مختلف تغییر کرده یه دهه قبل خیلی آزاد کار میکردم و بیشتر از خطوط منحنی استفاده میکردم، ولی اخیرا مینیمالیست کار میکنم، با ساده ترین اشکال به یه سری فرمها میرسم!

دانشجوها طی دوران تحصیلشون دنبال سبک باشن؟

دانشجو باید تمام راهها رو بره بعد انتخاب کنه!

چه دلایلی باعث میشه که یه پروژه رو قبول کنید؟

آزاد باشم، بتونم ایده هامو پیدا کنم، اقتصاد مهمه، و نظراتم هم تایید شه.

به نظرتون تو ایران این زمینه هست؟

هست ولی محدوده! هنرمند باید به اوج شهرتش برسه تا حرفش خریدار داشته باشه و تفکرات وایده هاش مقدس باشن!

کدوم پروژتون رو بیشتر دوست دارید؟

هر کدوم تو دوره خودش جذاب بوده، کانی معلق که الان انجام میدم، یه حجمی که ۵ متر توی هواست.

معماری الان رو با گذشته چطور میبینید؟

داره رو به بهتر شدن میره، قدمهای خیلی وسیعی برداشته شده که داره معماری رو به سمت مجازی بودن و ورای دنیا رو دیدن سوق میده.

چه چیزی از آینده معماری شما رو نگران میکنه؟

دانشجوهایی که بی سواد میان بیرون.

سالانه ۴۰۰۰ فارغ التحصیلی داریم تو این رشته، نظرتون چیه؟

بد نیست، معماری خیلی غنی هست به شرطی که درست ارائه بشه! دغدغه ی من اینکه بیسواد نیان بیرون. معماری مهندسی نیست یه هنر بی پایانه! معمار میتونه شاعر شه، کارگردان شه، میتونه هزاران کار هنری انجام بده، چون یه معمار میتونه تو همه ی زمینه ها خیلی قوی بشه، ولی این دانشجو ها همشون معمار نمیشن ،شاید ازین ۴۰۰۰ تا ۵۰ تا!

استاد خوب در روند یادگیری دانشجو چقدر تاثیر میذاره؟

استاد خوب یعنی اینکه روش آموزش رو بشناسه، فقط بلد بودن ملاک نیست، اون شوق رو داشته باشه که با دانشجو همراه بشه! با دانشجو رفیق شه، دلسردشون نکنه! اگه دانشجو یه قدم برداشت استاد یه قدم بزرگتر برداره!

استاد باید آموزش دهنده باشه یا راهنما؟

راهنمای خوب! همراه! نه راهنما. یه استاد باید همراه خوب باشه! استاد و دانشجو  اول ترم با هم سوار یه کالسکه میشن،  و وقتی استاد پایان ترم پیاده میشه حرکت کالسکه نباید متوقف شه، دانشجو باید اونقدر یاد گرفته باشه که خودش ادامه بده!

به نظر من یک واحد روانشناسی هم باید به دروس اختصاصی معماری اضافه بشه! که دانشجو ها رو برای محکم بودن تو این رشته هدایت کنه! اکثر دانشجوها زود دلسرد میشن وو زود از کوره در میرن! دانشجو نباید شکست پذیر باشه!

دانشجوی خوب چقدر میتونه در روند آموزش خودش موثر باشه؟

۱۰۰%! اگه انگیزه داشته باشه، با مراکز اموزشی و کتب و اساتید و اینترنت و.. میتونه یه معمار شه! میتونه نمایشگاه بزنه و خودشو معرفی کنه. معماری یک رشته ی خیلی آزاده! من خودم استاد محور نبودم!

دانشجوهاتون رو پروژه های خودتون تاثیر میذارن؟

کاملا دو تا فیلد جداست! ولی چیزی که کمک میکنه اینکه منو به روز نگه میداره! وقتی با افرادی در ارتباطم که ده دهه فکرشون از من جلوترن، نگاه اونها رو رو کارام تاثیر میدم!

عمده ضعفی که تو دانشجو ها میبینید؟

اعتماد به نفس پایین و استادی که دل بسوزونه براشون!

ضعف معمارهای ایرانی رو تو چی میبینید؟

اطلاعات پایین ! واینکه نسبت به معماری جهان آپدیت نیستن! چند دهه عقبتر فکر میکنن!

نظرتون راجع به ورکشاپ چی بود؟

خیلی خوب سازماندهی شده بود. و اینکه دانشجو محور بود قابل تقدیره! واقعا نمیشه از یه دانشجو انتظار بیشتر ازین داشت!